Happy Halloween!

2014-10-31 20:53:08 / 0 kommentarer ..


Kan tänka mig att många är ute i roliga kostymer just nu och en del av er kanske förbereder inför imorron, det är ju trots allt Halloween. I år kommer jag vara tråkig, jag kommer inte att de gå ut. Jag har inte varit ute på väldig många helger, senast var nog kanske i somaras jag var ute senast.. Jag vet egentligen inte varför jag tjatar om det varje fredag? men kanske för att jag inte vill att ni ska tro att jag har gått och blivit pensionär, haha!
 
Idag har jag iallafall nästan gjort klart hela examinationen. Ska skriva mellan 1500-2500 ord, och jag har skrivit 1100 ord! Har några ord var, men så har jag en punkt kvar att svara på, så jag hoppas att jag kommer upp iallafall 1700 ord. Dock har jag haft svårt att koncentrera mig på pluggandet idag. Jag sitter ju i soffan och pluggar, vilket gör att jag får väldigt ont i ryggen efter en stund. Samt att jag fastnade i tv programmen, även att jag inte har ljudet på så fastnade jag.. Provade att stänga av tvn men då försvann koncentrationen helt. Runt 13 tiden tröttnade jag på pluggandet och la ner, gick jag la mig i sängen och spelade lite mobilspel och lyssnade på radion. Nya hobbyn här hemma, lyssna på radion.. Den här veckan har jag och Felix hittat världens bästa morronrutin. Vi har två väckarklockor, en står på halv 6 och när den ringer så sätter vi på radion och vaknar till med den. Runt 6 börjar nästa klocka ringa och då vet vi att vi snart ska gå upp, så då brukar jag gå upp och tända lite lampor, gå på toa och sen kryper jag ner i sängen igen, sen ligger vi där och snoozar fram till halv 7, då går Felix upp och jag ligger kvar och lyssnar på vakna med NRJ fram till 8-8.15, sen går jag upp! Har inte haft ett enda problem med att gå upp på morronen efter att vi hitta den här rutinen.. Nåja, vart var ja, jo i eftermiddags så somnade jag till och vaknade runt 15 tiden.

Felix kom hem lite efter 16, åkte och handlade massor utav varor på Maxi för närmare 1000-lappen och inte en enda maträtt? va sjutton handlade vi för något? Konstigt..
När vi kom hem igen satt jag igång och gjorde vitchokladmouse med mango och passionsfrukt sås, monmon.. kommer bli så gott senare ikväll! Faktiskt inte så jätte onyttigt för det innehåller inget råsocker, de enda som är onyttigt är väll grädden och chokladen.
 
Nu ska jag luta mig tillbaka i soffan och vila min rygg. Jag har även fått så himla ont i rumpan och ner i benen, känns typ som träningsvärk eller växtvärk och jag har inte ens tränat? Jag känner ingenting när jag går, men när jag sitter ner för länge eller bara står rakt upp och ner, då värker det ganska så ordentligt. När jag bakade kände jag mig som en gammal tant som inte orkade stå.

T3 Redovisning

2014-10-30 20:56:00 / 0 kommentarer ..


Grupp 9: Emma Knutsson, Cecilia Lindblom & Johanna Huhtala.

 

Vad hände när ni gjorde aktiviteten?
Vi inledde aktiviteten genom att ha en fruktsamling där vi presenterade oss för barnen och de berättade vilka dem var. Vi småpratade om deras bussresa till Universitetet och några gick på toaletten. Innan vi påbörjade aktiviteten berättade vi för barnen att de skulle få göra egna djur med olika papper och annat material. Vi berättade även att Cecilia skulle fota och filma och att Emma och Johanna skulle sitta tillsammans med barnen. Därefter delades barnen in i två grupper och skapandet påbörjades. När något barn tyckte att hen var färdig med sin figur satte sig Cecilia ned med barnet och pratade om bilden, barnet fick fota sin figur med appen Fotobabble och därefter spelades samtalet in om hur barnet gått tillväga för att skapa sin figur. Neimi (2013) understryker att det är bra om både pedagoger och barn använder surfplattan till dokumentation då det främjar båda parterna.

 

När barnet kände sig nöjd påbörjades den digitala verksamheten. Barnet fick själv “klippa ut” sin figur i appen Puppet Pals HD med vägledning av oss pedagoger. Därefter påbörjades barnens berättelser i appen, de utforskade hur appen fungerade och testade vad som hände om de förstorade/förminskade sin figur på displayen. Neimi (a.a) menar även på att surfplattan är ett betydelsefullt hjälpmedel för barnen att upptäcka och undersöka sin omvärld. Detta la vi i gruppen märke till under aktiviteten då barnen upptäckte att deras figur kunde ”komma in” i surfplattan samt att barnen fick chans att undersöka Puppet Pals HD. Dock var skapande av berättelsen svår att komma på, det blev mest en film där figurerna for runt. I den ena gruppen jobbade två barn med berättelsen/filmen och de lyckades göra olika småfilmer medan den andra gruppen med tre barn råkade radera filmen.

 

Elm, Fristorp och Lindstrand (2012) menar att begreppet design för lärande rymmer all arrangemang för det lärande som tänkts ut och som producerats i olika sammanhang.Vi i gruppen tänkte ut ett lärande som producerades i två olika sammanhang, eget skapande som sedan  producerades i surfplattan.

 

Vad var bra?
Vi i gruppen  anser att vi mötte upp barnen på ett bra sätt. Vi fick en god kontakt med barnen och vi kände att de var trygga med oss. Detta bekräftades av pedagogen som var överraskad över att barnen var så lugna och engagerade. Genom att barnen var trygga och intresserade av aktiviteten upplevde vi att barnen landade i aktiviteten. Skapandeprocessen fångade verkligen barnens intresse och de var alla sysselsatta och skapade en mängd olika djur. Barnen var aktiva och engagerade under aktivitetens gång och det syntes på dem att de tyckte det var roligt, vilket ger en bekräftelse till oss att vi erbjöd barnen en aktivitet som passade denna barngrupp.

 

Att dokumentera och samtala med barnen i Fotobabble upplevdes också som positivt då barnen fick möjlighet att reflektera över sitt skapande och sina upplevelser. Vi höll oss även inom vår tidsram som vi angett i vår projektplan, med undantag för tiden att städa undan. Under aktivitetens gång var vi pedagoger engagerade, närvarande och lyhörda vi uppmuntrade barnen att själva prova på att limma fast material på sin figur eller att klippa ut figuren innan de bad om hjälp. Som blivande pedagoger anser vi att det är av stor vikt att se barnen som kompetenta individer och inta synsättet att alla barn kan, vilket även Arnér (2010) och Lutz (2013) understryker är viktigt.

 

Vad hade ni gjort annorlunda?
Istället för att barnen själva skulle hitta på figurer och göra en berättelse av dessa borde vi istället valt en känd saga som barnen är bekant med, exempelvis Bockarna Bruse. Ett skapande hade varit möjligt även där då barnen istället gjort bockar i olika storlekar. Ett samarbete hade då kunnat inträffat redan i skapandeprocessen då barnen gjort en varsin bock. Frågeställningar som gett ett läranande hade varit att komma överens med sina kamrater om vilken bock barnet ska göra. Då hade det blivit mer jämförelse mellan storleken på de olika bockarna. Inne i Puppet Pals HD hade vi troligtvis fått ett resultat som mer liknande vår tanke med aktiviteten än vad vi fick.

 

Efter att vi tagit del av och bearbetat det inspelade materialet har vi blivit varse att det är en fördel att endast befinna sig med de barn som ska spela in en berättelse i ett rum. I våra filmer finns det mycket störande bakgrundsljud som förstör upplevelsen av barnens filmer. Vi borde även räknat in tid för att plocka undan det skapande materialet innan barnen förflyttades till surfplattorna. Mycket av barnens fokus var riktat mot att skapa figurer, inte att använda sig av de skapade figurerna i surfplattan.

 

Vad lärde ni er?
Våra erfarenheter efter att ha utfört denna aktivitet med barnen är att allting inte alltid blir som man tänkt sig, men det kan bli bra ändå. I efterhand inser vi att resultatet inte är det viktiga utan att det som är av vikt för barnen är den skapandeprocess barnen är delaktiga i och de erfarenheter barnen gör under aktiviteten.

 

Under aktiviteten provade vi två olika förhållningssätt, ena gruppen samlades kring surfplattan på golvet och den andra gruppen satt kvar vid bordet tillsammans med pedagogen. För gruppen som samlades kring surfplattan på golvet blev filmskapandet mer till en lek då barnen utforskade appens funktioner istället för att skapa en kort berättelse. Då barnen inte varit i kontakt med appen Puppet Pals HD förut så var filmskapandet inte i fokus, utan barnen frågade mycket om vad som skulle hända om de gjorde si och så. Samarbetet mellan barnen gick sådär, de ville alla att sin figur skulle vara störst och synas mest i dispalayen vilket resulterade i att gruppens pedagog fick ingripa och förklara att alla figurer skulle synas lika mycket. Barnen var väldigt intresserade av surfplattan för en kort stund men efter ett tag tappade de fokuset och ville se vad de andra barnen gjorde som satt vid borden, samt att de ville göra  flera djur. Sammanfattningsvis för gruppen som samlades kring surfplattan på golvet så tappade barnen lätt koncentrationen på filmskapandet och ville hellre återvända till skapandeprocessen. Det positiva med att sitta på golvet var att alla barnen kunde vara delaktiga samtidigt och ta del av vad som hände på surfplattan. För gruppen som satt kvar vid bordet blev filmskapandet också ofokuserat då barnen fokuserade mer på materialet som låg kvar på bordet efter skapandeprocessen av figurerna. Det som skedde på surfplattan var mindre intressant och det var svårt att fånga barnens intresse till filmskapandet, då barnen istället ville skapa flera djur av materialet som låg på bordet. Det positiva med att sitta vid bordet var att båda barnen kunde sitta bredvid varandra och utforska surfplattan, då de skapade mindre filmsnuttar så länge intresset fanns, vilket varade någon minut. Som pedagog var det enkelt att sitta med bredvid barnen när de utforskade Puppet Pals HD, då det var lättare och se vad som hände och finnas som stöd.  Även om alla barn inte lyckades göra en berättelse så fick de komma i kontakt med en surfplatta och få erfarenheter av att arbeta med appen Puppet Pals HD.

 

Vid ett första möte med appen kan det vara bra att sitta med barnen en och en till en början och sedan öka på med ett barn i taget. När barnen har mer erfarenhet av Puppet Pals HD går det säkert bra att vara tre barn som är aktiva samtidigt, men då detta var deras första möte så borde vi låtit dem undersöka appen ensam tillsammans med en av oss pedagoger. Vi borde även varit tydligare med att barnen skulle göra ett djur och därefter påbörjat arbetet i Puppet Pals HD. Vår tanke från början var att barnen skulle få skapa egna djur som bor på bondgården, därför hade vi lagt in bakgrundsbilder i Puppet Pals HD som föreställde en ladugård, inne i ladugården och en äng/hage. Vi var inte tillräckligt tydliga med att barnen skulle skapa bondgårdsdjur, utan vi sa bara att de skulle få skapa djur vilket resonerade i att barnen gjorde djur som bor på savannen/i djungeln. Detta är något som vi tar med oss att vi antingen måste vara tydligare inför barnen eller tänka bredare. Barnens fokus hamnade mycket på det skapande och om vi gjort annorlunda hade vi nog varit mer fokuserade på arbetet med surfplattan. Vi i gruppen upptäckte/lärde oss även att barnen ställde mer frågor när de kom i kontakt med surfplattan samt att de samarbetade, upptäckte och utforskade sin omvärld, vilket är några av strävansmålen i den reviderade läroplanen för förskolan Lpfö98 (Skolverket, 2010).

 

Vilka känslor, tankar har ni nu i efterhand?
Vi i gruppen känner oss nöjda med aktiviteten. Även om filmerna bara sparades på en surfplatta och detta var mer filmer än berättelser så anser vi att detta var ett bra första möte med appen Puppet Pals HD för barnen. Pedagogen från förskolan berättade att de inte använder surfplattor i barngruppen och att barnen inte tidigare varit i kontakt med appen. Barnen fick utforska appen och leka med den. Även om det inte gick så som vi tänkt oss så har vi tagit till oss det som gått bra/mindre bra och vi har lärt oss av våra ”misstag”. Vi anser att denna aktivitet har varit väldigt lärorik för oss då vi nu i efterhand ser saker och ting ur ett annat perspektiv än innan, exempelvis så trodde vi att de flesta barn varit i kontakt med en surfplatta innan vilket visade sig vara fel. Efter aktiviteten vet vi nu att alla barn faktiskt inte har använt sig av en surfplatta.

 

Ta gärna med er uppdaterade projektplan. Vilka ändringar har ni gjort i förhållande till den projektplan som ni lämnade in?

 

Utifrån vår projektplanering kan vi se att:

 

  • Vi inte var tydliga med att aktiviteten handlade om bondgården och bondgårdens djur. Reslutaten av detta blev att barnen skapade en mängd olika djur, dock inget bondgårdsdjur.
  • Barnen fick mer erfarenhet av att levandegöra sina djur digitalt än vad de fick lära sig hur en berättelse är uppbyggd. Vi försökte att samtala med barnen om vad deras berättelse skulle handla om. Några av barnen fantiserade ihop en berättelse, medan de andra barnen hade svårt att släppa fokus från skapandet och samtidigt tala om berättelsens handling.
  • Vi hade förutfattade meningar om att barnen skulle visa ett stort intresse för surfplattan. Vi hade inte räknat med att barnen var mer intresserade av att skapa djur med materialet.
  • Dokumentationen av aktiviteten utfördes annorlunda mot vad vi hade tänkt. För att dokumentera tecken på lärande hos barnen använde vi oss av appen Fotobabble. Vi dokumenterade även aktiviteten med foto och film, det som avviker från planeringen är att anteckna vid dokumentation.
  • Vi spelade inte in början på en berättelse för att skicka till förskolan. Vi spelade in vår presentationsfilm efter att rapporten var gjord och vi tog beslutet att inte spela in en berättelse för att inte begränsa barnen i deras fantasi. I efterhand kan vi se att detta kan varit ett felaktigt beslut.

 

Referenslista:
Arnér, E. (2010). Barns inflytande i förskolan – en fråga om demokrati. Lund: Studentlitteratur.

 

Elm, Fristorp, A. & Lindstrand, F. (2012) Design för lärande i förskolan. Stockholm: Norstedts.

 

Lutz, K. (2013). Specialpedagogiska aspekter på förskola och skola. Möte med det som inte anses LAGOM. Stockholm: Liber.

 

Läroplan för förskolan Lpfö 98. [Ny, rev. utg.] 2010. Stockholm: Skolverket.

 

Niemi, Monica (2013). Dokumentera och skapa med lärplatta. 1. uppl. Nacka: Askunge Thorsén.

 

Länk till Google docs:https://docs.google.com/a/student.lnu.se/document/d/1jpKAtb7wOdkepegndzOqwwbPioC1jZg46dnnIw8VwUg/edit


Halloween pumpa!

2014-10-27 20:41:00 / 0 kommentarer ..


Nu ikväll har jag och Felix varit lite kreativa inför Halloween, vi måste ju ha en pumpa!
Första gången båda vi gör en pumpa, och vi är mycket nöjda med resultatet. Det är tur att jag har en händig man som löser allt.
 
 

Måndag

2014-10-27 13:05:07 / 0 kommentarer ..


Vaknade i natt av att jag blödde näsblod, hur det nu började vet jag inte, för Felix låg bortvänd så han var det nog inte. Det är om jag själv har pillat mig i näsan i sömnen och råkat riva mig med nageln.. Nåja, for upp ur sängen, in på toa, fram med en tampong och tillbaka till sängen. Tittade på klockan som stod på 4, vilket innebar att jag skulle upp om en timma, kul! Inte kunde jag somna om den timman heller för jag råkade trycka upp tampongen för långt i nästan så det kändes som om jag skulle nysa hela tiden.
 
Efter en lång timma i sängen gick jag upp och gjorde mig i ordning, drog iväg till jobbet. glömde bort koden IGEN, jag fattar inte hur jag kan glömma bort den? Efter en stund tryckandes fick jag av larmet. Satt och väntade på barn, men det kom inga barn förrän halv 7, då hade jag suttit och väntat i 45 min.
slutade vid 10.15 och åkte hem. Väl hemma gjorde jag mig en kopp te, och när jag skulle ha lite mjölk märkte jag att kylskåpet inte fungerade. Typiskt.. Men ett nytt kylskåp blev det inte, istället böt de bara termostaten.
 
Har försökt att plugga, men motivationen är inte den högaste just nu. Motivationen för att handla är heller inte så speciellt hög, men är ett måste. Idag är det jag som lagar maten och då blir det extra gott, makaroner med korv.
 

Söndag

2014-10-26 15:38:14 / 0 kommentarer ..


Nu har jag fått nog med dessa förbaskade soffkuddar!
Vi har en soffa som är uppbuggd på kuddar, och dom här kuddarna har en tendens till att glida ut när man sitter i soffan. Sitter man lite som en säck potatis i soffan då åker kuddarna ut, då måste man alltså ställa sig upp, skjuta in kuddarna och sätta sig igen och efter en liten stund har kuddarna glidit ut igen.
Imorse, då fick jag nog. Åkte upp till Biltema och köpte självhäftande kardborreband som jag har satt fast i själva soffstomen och i soffkudden. Ikväll blir det att inta säck-potatis-ställningen och prova om kardborrebanden var en bra idé eller om jag måste komma på något annat sätt.
 
 
Om en liten stund blir det att börja med maten, får bli söndags tacos idag, gottogott.
Ska även se den där nya serien som går ikväll på 4an, Maria Lang eller vad den hette. 
Men först, tända upp alla lampor, det börjar bli lite mörkt här hemma.
 

Lördag

2014-10-25 20:11:02 / 0 kommentarer ..


Bilen som vi lämnade in i veckan var låååångt ifrån klar igår när jag ringde och kollade läget. Bror kom in till jobbet och skjutsade upp mig till verkstan för en titt och lite snack. Blir nog en ny bil till sommaren tror jag, tråkigt nog. För vår bil går ju så förbannat bra. Nåja, fick iallafall en lånebil tills dom är klara, fick låna en liten aygo, vilken liten räser, Felix tycker att det är en lagom bil till mig, haha.
 
Idag har jag varit i Arum hela dagen medan Felix har varit iväg och jobbat lite, har bla varit på ljusparty och handlat lite smått och gott. Fick inte handla några fler ljulyktorför Felix, men jag var bara tvungen att handla två och sen en sjuhelvetes massa ljus. Kvällen bjuder på naturgodis och loka, har ju slutat med cocacola och choklad, funkar rätt bra, men frågan är hur mycke nyttigare naturgodiset är? Kanderande mandlar är ju riktigt gott, men är inte de mandlar i smält socker? och yoghurt doppade cashenötter, också rätt mycke socker?  russin och torkade vindruvor är väll heller inte det nyttigaste? Men det känns ju mycke bättre att stoppa i sig sockrade mandlar än choklad.
På tvn blir det så mycket bättre och direkt efter det, Big Brother!
 
Idag har jag haft den där känslan av att det är söndag, och då blir man ju så himla glad när man vet att det är söndag imorron och att det är en hel dag kvar på helgen. Imorron har jag lite pyssel famrför mig, vad det blir visar jag imorron :)
 

Torsdag

2014-10-23 21:48:00 / 0 kommentarer ..


 
Hade några halvruttna bananer hemma som fick stå för kvällens fika, banan-och-choklad-sockerkaka. Om jag ska vara helt ärlig smakar den inte så mycket choklad, bananen tog över, men man kan ju låtsas att det smakar choklad.
Det är så knasigt de där, för Felix tjatade som sjutton om att jag skulle köpa hem bananer, när jag väl gör de, då ligger som och ruttnar till sig flugor?! Knasigt de där med män!
Nåja, det blev ju en god kvällsfika av dom iallafall. 
 
Idag har jag jobbat några timmar, fick åka buss till jobbet imorse eftersom att bilen är inne på verkstan, hade räknat med att få hämta den idag, menee.. det är nog lite att göra på den så får väll hoppas att vi får hem den imorron iallafall. Jag slutade iallafall från jobbet vid 15.15, men fick stanna kvar till 16.30 för då kom Felix och hämtade mig. Trodde det skulle bli segt att gå på jobbet och vänta, men jag hade de rätt trevligt, satt och pratade med en kollega och chefen till Felix kom.

Tisdag

2014-10-21 20:26:26 / 0 kommentarer ..


Idag har jag varit i Växjö, näst sista gången, ska bli skönt att det bara är en gång kvar, börjar bli lite långtråkigt att åka den där vägen nu, trots att jag sitter i baksätet och sover, hah!
Idag hade vi vårat projektarbete med några barn som kom från en förskola, gick jättebra, dock så blev det vissa "aha"-upplevelser som vi absolut inte hade räknat med, som en grej, barnen blev överlyckliga över att få använda sig utav papper, pennor, glitter, paljetter, pipränasre och dylikt. Tydligen var inte dessa barn vana vid fri tillgång till sånt här material så dom tyckte att det var roligare att klippa och klistra än att sitta vid ipaden, vi trodde att det skulle vara tvärt om och hade inte alls tänkt detta som en risk, haha! Men det gick bra iallafall. 
 
Hade planerat att gå på ljusparty när jag kom tillbaka till viken, men jag kom lite forsent så jag fick skita i de.. Kom hem istället vid halv 7 till världens bästa som hade handlat lite mat till mig ♥
 
Just nu sitter jag och tittar på Hollywood fruar.. jag typ, dör! Gunnila vilken kvinna, så rolig men så blåst och det värsta är att hon har så rätt, det är ju hon som gör programmet med med sin bort blåsta ego hjärna, haha! Men gud så kul att kolla på. Tisdagar är den absolut bästa tv kvällen och ikväll är det den perfekta kvällen, teat blev perfekt, det regnar och smattrar på rutan, ljusen här hemma ger en så otroligt härlig känsla och som toppen av allt, en nytvättad filt. 

Måndag

2014-10-20 12:37:31 / 0 kommentarer ..


Efter att förra veckan blev lugn, blir den här allt annat än lugn.
Började jobba vid 6 imorse, jobbade fram till 10.15. Jobbar ju 50 % så jag jobbar ca 4 timmar om dagen.
På jobbet kom jag på massor utav saker jag skulle göra när jag kom hem, men väl hemma kommer jag bara ihåg en grej och det var att spraya den nya jackan med nått medel. Sen kommer jag inte ihåg vad jag skulle göra mer, som bort blåst. Samma som imorse, hur många gånger har inte jag larmat av och på, på jobbet? och imorse, jag glömde bort koden så larmet började tjuta! Som tur va så kom jag på de efter en stund innan securitas kom. Hjärnsläpp.
 
Det är ju ingen nyhet att vi börjar gå mot mörkare tider, personligen tycker jag att det är ganska så mysigt, speciellt på morronen när det är lite mörkt. Jag tycker det är så mysigt att tända upp ljus på morronen.
Jag har inget emot dom här höstiga dagarna med regn och rusk, så länge jag får vara inne och njuta! haha.
 
Nåja, nu ska jag försöka komma på något att göra.
 
 
 

En sväng till Linköping

2014-10-18 18:40:55 / 0 kommentarer ..


 
Imorse drog jag och Felix en sväng till Linköping. Vi hade egentligen inte tänkt att handla något speciellt, utan bara åka en sväng för att komma hemifrån en stund. Har ju suttit hemma ett par helgen nu utan att ha gjort något speciellt. Och som alltid när man inte planerar att handla något, så hittar man ju alltid något.

Jag har länge stört mig på vårat skafferi, att det alltid skavara så bökigt att få ut förpackningar, så jag köpte två snurrbrickor, en att ha i skafferiet och en att ha på bänken. Den på bänken kanske inte har någon speciell funktion just nu, men det tar väll ett tag innan man vet vad man vill ha på snurrbrickorna, och hur det ska stå för att vara smidigast. Felix köpte även ett knivställ som han har tjatat om ett tag. Jag fick en ny vinterjacka av min käraste, han störde sig så mycket förra året när jag tyckte att det var så kallt, så han tyckte att jag skulle ha en varm jacka i år, haha! Tack för den fina jackan ♥
Sen har jag och Felix blivit pensionärer också, vi är ju lite konservativa av oss, vill gärna bevara det gamla, så vi köpte oss en hederlig klockradio. Kan tänka mig att många idag använder alarmet på mobilen, men inte vi, här ska vi vakna varje morron av radion, lyssna på morronens nyheter och väder, perfekt!
Till slut fick jag också min efterlängtade pafym. Var jätterädd att den skulle lukta illa, eftersom att jag inte har luktat eller doftat på den innan, men den luktade jättegott, nya favoriten.
 
På vägen hem blev vi kaffesugna så vi stannade till i gamleby för en kopp. Tydligen har jag och Felix blivit lite av två kaffekärringar också..
Resten av kvällen lär tillbringas i soffan framför tvn. Varit frusen hela dagen så filt, te och värmeljus blir nog mina vänner ikväll.

Torsdag

2014-10-16 21:29:55 / 0 kommentarer ..


 
Jag har börjat drömma så mycket om mornarna, jag vaknar när Felix går och sen somnar om och då drömmer jag så djukt konstiga saker, om personer som jag gick i gymnasieklass med?! Nåja..
 
Imorse gick jag upp lite för sent, kl va nog närmare 9 när jag tog mig upp ur sängen, fixade lite frukost, satt vid datorn en stund och sedan for jag iväg till jobbet några timmar. Väl hemma igen gjorde jag mat, ungskorv med potatismos, så enkel rätt men gud så gott! Tog tag och gjorde skolarbete, så nu är jag helt klar för den här veckan, känns otroligt skönt att kunna ta ledigt från skolarbeten några dagar.
 
Efter skoluppgifterna kände jag får lite pyssel, fick lite inspiration av Cissi så jag gjorde en hängande ljuslykta som jag har i ett fönster som jag tycker ser väldigt tråkit ut utifrån. Funderar på att göra en till och hänga brevid, dock va det lite knöligt att hänga den bakom gardinen. Det är inget riktigt värmeljus, hoppas ni förstod de.. Det är en batteridriven, men det funkar ju lika bra de. Bra komplement om man inte kan ha riktiga ljus. 
 
Nu blir det helkväll i soffan med lite naturgodis, jag tycker att jag börjar å en kula på magen, och så får det inte gå till, så nu slopar jag cocacola och choklad ett tag framöver, nötter, vatten och lite frukt får bli godis ett antal månader framåt. Tyvärr så ogillar jag att träna, tycker det är sjukt tråkigt, så istället för att träna bort kulan så äter jag mindre onyttigt för att bli av med den, hah! Men det funkar.
 

Onsdag

2014-10-15 20:25:26 / 0 kommentarer ..


 
Nu har redan halva veckan gått, jisses.. redan?!
Den här veckan har jag börjat jobba igen, men jag jobbar bara 50%, vilket jag inte har något emot eftersom att jag har skolan brevid också. Idag fick jag även reda på att jag har fått förlängt ytterligare några veckor framåt och det känns helt fantastiskt bra, då det kommer gå åt många kosingar i höst. Idag började jag jobba vid 13.45 så på förmiddagen innan jobbet gjorde jag klart kompletteringen som ska in senast fredag, känns skönt att ha den avklarad. Nu har jag bara min del av en gruppuppgift kvar att göra tills på söndag. Men den får jag antingen ta ikväll eller imorron.
 
Hittills den här veckan har jag inte gjort något speciellt, utöver jobbet, var hos tandläkaren igår och kom där ifrån med ett leende upp till öronen. Jag var jättenervös att jag skulle ha hål eller nått liknande, under de senaste 5 åren har jag inte haft något hål, men haft en del småhål. Så jag har varit jättenoga med tandborstningen för att slippa laga tänder, och det fick jag mycke bevis och beröm för av tandis, jag har mycket fina tänder och inga påbörjade hål, dom var borta! Jag var också nervös över att mina visdomständer, men dom såg också jättebra ut, växte rakt och inga hål, Tandläkaren skrattade lite åt mina visdomständer, dom var riktigt små, så kanske av den anledningen att jag aldrig har haft tandvärk när dom har vuxit.
 
Nåja, resten av denna onsdagskväll spenderas i soffan, som vanligt, hoppas på att det inte är någon jäkla fotbolls EM på 9an för då smäller jag av! Nu kommer det vara den tredje kvällen den här veckan som jag har fått vänta över en timma extra för att se big brother, bara för att det ska gå någon helt ointressant fotboll just den tiden jag ska se på tv.

UG 2E – admin Del 1: Enkät till föräldrar

2014-10-14 21:29:39 / 0 kommentarer ..



UG2 E - Admin del 2: Prezi

2014-10-14 21:07:33 / 0 kommentarer ..


 
För att titta på vår Prezipresentation, klicka på bilden

Söndag i all ära

2014-10-12 12:50:37 / 0 kommentarer ..


Idag vaknade jag inte upp på samma härliga sätt som igår.. Huvudvärk till 100! Jag känner mig inte ens sjuk, inte en närheten av hängig, men jag har huvudvärk så det står härliga till.
 
Dagen idag verkar ju inte bli den roligaste precis, ruggigt och mörkt. Har redan börjat tända upp lampor och ska snrt tända upp lite ljus, både jag och Felix tycker att det är lite kallt, kanske upplevs att det är kallt bara för tt det är gå grått och trist ute.  Så idag lär det väll inte hända ett skit?
 
Ni måste ju tycka att vårat liv är rätt så tråkigt, inga fester, sitter hemma varje kväll framför datorerna och tvn.
Men ja, vad ska man annars göra då? Med tanke på att festa och supa sig full inte lockar längre.
Tråkigt, men så är det.. Dagarna är ganska så monotoma. Det gäller att försöka hitta några små glimtar som förgyller dagen lite.

Lördag (:

2014-10-11 19:38:01 / 0 kommentarer ..


Imorse blev jag väckt med frukost på sängen av min fina älskling! Vilken bra start på morronen, första gången vi käkar frukost i sängen tror jag, haha!
Efter den mysiga frukosten hoppade jag in i duschen och gjorde mig i ordning. Felix tränade en stund, och efter att han hade duschat kopn han på att han inte hade några rena underkläder?! Han använder ju ett antal kallingar i veckan, nåja.. då fick jag vara snäll och starta en hel maskin med bara kallingar och strumpor åt honom. Grejen var att vi skulle iväg lite efter lunch, så när maskinen var klar fick jag sitta och föna ett par kallingar torra, hahah! jisses..
 
Nåja, när han hade fått på sig kläderdrog vi iväg för att leta reda på en geochach, min gps krånglade och hade sig så det var svårt att navigera, men kom iallafall åt ledtråden som finns och ganska så direkt efter hittade vi den, lite för simpelt om man inte behöver ha karta.. Får ta en dag jag leta lite fler geocacher. Åkte till Gamleby för att hämta dartpilar och var hemma till halv 4 igen.
Somnade 10 min på soffan innan Felix kom och väckte mig, drog iväg och käkade pizza.
 
Ikväll blir det att sitta bänkad framför tvn, iallafall en stund. måste se fångarna på fortet, kissie ska ju vara med. Måste se om hon klarar av att vara en tuffing.

Zandra - 5 oktober

2014-10-10 22:58:00 / 0 kommentarer ..


 

Fredag

2014-10-10 18:37:38 / 0 kommentarer ..


Äntligen är det fredag, ska bli skönt med lite helg efter den här veckan. Veckan har varit väldigt intensiv, som jag nämnde innan. Lite skolarbeten har dykt upp här på bloggen, kolla gärna våra videos, jag tycker dom är ganska så bra ändå fr att vara på amatör nivå. Efter alla videor vi har gjort, så känner jag, att jag skulle vilja fortsätta med det.. Jag tycker det är superkul att sitta och redigera och klippa ihop små snuttar. Kanske borde använda min lilla festivalkamera till det? Dock är ju inte kvaliteten den bästa, men den har som tidigare sagt rätt format. Ah, kanske borde bli lite bättre på att filma.. Kanske roligare att titta på än att alltid läsa.
 
Nåja, alla uppgifter är i princip klara, lite finjusteringar och uppläggningpå blogg osv. 
Nästa vecka blir nästan en hel vecka skolfri, har en komplettering på en uppgift som jag måste göra tills nästa fredag, mest att skriva till lite me, så jag har inte gjort några fel som tur är.
Så nästa vecka blir det jobb hela veckan. 
 
Nu ikväll blir det att spela lite sims.
 
 
 

UG2 D - Ute

2014-10-10 16:32:00 / 0 kommentarer ..


 

Beskriv hur ni har skapat er skattjakt:

Vi har skapat vår skattjakt med utgångspunkt i vårt tema Djur. Vi har använt oss av websidan QRcode-Monkey för att skapa QR-koderna. Vi har använt oss av youtube-klipp för att ge barnen ledtrådar om vart de ska gå. I appen X-note får barnen tillgång till en karta där resterande ledtrådar finns. Målet med skattjakten är att under en utflykt på en bondgård besöka djuren i den ordning som skattkartan och QR-koderna visar.

För att skapa denna skattjakt började vi med att göra QR-koderna, vi valde ut passande klipp från Youtube och länkade dessa till QR-koderna. Att skapa QR-koderna var inget problem. För att hitta hur vi skulle skapa dessa koder googlade vi på ”create qr-code”. Därefter skissade vi upp på ett papper var dessa koder ska vara placerade. Därefter gick vi ut och placerade koderna samtidigt som vi använde oss av appen x-note för att markera på en karta var dessa ledtrådar finns. Vi provade att sms:a skattjakten men detta fungerade inte. Då provade vi att maila istället och fick en länk till en sida på internet där skattkartan visades.

Gruppens gemensamma tankar om de appar vi använt:

  • iMovie – För att göra en film som visar/beskriver vår skattletning, både geocaching och vår egen skattjakt, så har vi tagit kort och filmat korta filmsnuttar på hur vi har gått tillväga. Därefter klippte vi ihop filmsnuttarna och bilderna till en film med hjälp av appen iMovie. Gruppen åsikter om iMovie är att det är ett väldigt bra verktyg för att göra en film/trailer med. Vi upplevde att det var lite svårt i början men efter några försök upplever vi programmet/appen som enkelt med många möjligheter och vi tycker att det är ett väldigt roligt program att arbeta i.
  • Xnote – För att göra skattkartan till skattjakten så använde vi oss av appen Xnote för att få fram vår position och kunna märka ut positionen på kartan. Vår upplevelse av appen Xnote är blandad. Appen kräver att skattkartan skapas på plats, men detta menar vi att skattkartan ej kan skapas inne på t ex förskolan utan måste skapas där skattjakten ska vara. Detta anser vi kan vara ett hinder för att använda sig av appen inom förskolan om det är ont om resurser. Att istället göra en egen karta, med exempelvis en utskrift från google maps och märka ut ”ledtrådarna” anser vi i viss mån vara enklare för barn i förskolan. Detta kan även vara ett komplement till appen Xnote.
  • QR-koder – För att skapa QR-koder använde vi oss av sidan qrcode-monkey.com. På denna sida finns en rad olika möjligheter för att länka information. Vi valde att länka till YouTube-klipp. För att kunna läsa av våra QR-koder som gruppen gjort så laddade vi ner appen Scan och genom att skanna QR-koden så fick vi reda på innehållet. Detta är en bra app som barnen själva kan använda sig av för att skanna och ta reda på vad QR-koden har för hemligt budskap.
  • Småkrypsappen – När pedagoger och barn befinner sig ute i naturen så stöter de ofta på småkryp, vilket hände oss när vi var ute och gjorde skattkartan och letade efter geocachen. I skogen såg vi en myrstack och vid hästarna var det massor av flugor, vilket vi smidigt och enkelt kunde läsa mer om med hjälp av småkrypsappen.Gruppens gemensamma tankar är att det är en enkel och bra app som är ett bra hjälpmedel i förskolan för att ta reda på mer information om småkryp. Appen är tilltalande och kan användas av barn, dock behövs en läskunnig för att läsa om arterna. Om ett barn hittar ett småkryp så kan hen ta kort på djuret och pedagogen kan hjälpa till att skriva vart och när djuret hittades i appen. Genom denna funktion kan appen användas som komplement i dokumentationen då barn och pedagoger kan gå tillbaka för att se vad de antecknade när de var ute i naturen.
  • Viltappen – Vi fick användning för viltappen då vi hittade föremål som kan vara intressant för ett barn att veta mer om. När vi var ute i skogen och letade efter geocachen så hittade vi en myrstack. Med Viltappen fick vi möjlighet att ta reda på fakta om myror och myrstackar. Vi hittade även djurspillning när vi var på skattjakt, med hjälp av Viltappen kunde vi läsa mer om spillningen.

    Vi i gruppen anser att Viltappen är ett väldigt bra hjälpmedel för att ta reda på mer saker om de vilda djuren vi har i vår natur såsom haren, älg, hjort, myror med mera. Förutom att man kan få information om djuren så kan man även få se hur de olika djurens spår och spillning ser ut, samt att man kan lyssna på hur de låter. Appen är enkel att använda sig av och smidig att ha med sig i mobilen/läsplattan för att snabbt få fram information på platsen.

  • Geocaching – För att leta efter en geocache i vår närhet så använde vi oss av appen Geocaching. Appen tog fram vår position och visade på en karta vart det fanns geocacher i vår närhet. Appen hjälpte oss med information om hur nära vi var geocachen, samt gav oss ledtrådar i form av bilder var vi skulle kunna hitta geocachen. Vi virrade runt i skogen och letade och tillslut så hittade vi geocachen.Våra gemensamma tankar kring appen Geocaching är att den var bra då den visade hur långt avståndet var mellan oss och geocachen samt att det fanns ledtrådar om hur stor den var (s, m, x, xl) och hur omgivningen såg ut runtomkring den. Dock stämde inte avståndet då en mobilsatellit inte tar den exakta positionen, stod vi på samma ställe så växlade avståndet mellan oss och geocachen på 1-13 meter. En annan nackdel är att det går åt väldigt mycket batteri då appen uppdaterar vår position hela tiden. Men för övrigt anser vi att det var väldigt roligt att försöka hitta geocachen, det var tidskrävande och svårt när vi inte visste vad vi letade efter samtidigt som det var spännande och intressant. Att leta efter geocacher tror vi är något som passar alla åldrar, det skulle t.ex. kunna gå att införa på idrottslektioner i skolan istället för orientering eller att hela familjen har/gör det till en gemensam hobby. Man skulle även kunna göra det i förskolan med barnen, dock måste pedagogerna då vara insatta i vad geocaching är och förmodligen förenkla det så det är på barnens nivå. Det är fördelaktigt om pedagogerna själva vet var geocachen finns för att kunna ge barnen ytterligare ledtrådar.
 

T2 - En digital berättelse om djuren på bondgården

2014-10-10 07:08:00 / 0 kommentarer ..


 

Titel på projektet: En digital berättelse om djuren på bondgården.

 

Beskrivning

 

Beskriv projektet

 

I detta projekt ska barnen få möjlighet att skapa en berättelse i Puppet Pals. Barnen kommer i denna aktivitet få möjligheter att vara kreativa, både praktiskt och digitalt. Projektet börjar med att barnen får tillgång till olika material för att skapa djur som finns på bondgården. När barnen är nöjda kommer barnen att få fotografera sitt djur med en iPad. Därefter får barnen, med hjälp av oss om det behövs, i Puppet Pals ”klippa ut” sin figur. Vi kommer att ha olika ”bondgårdsmiljöer” att erbjuda men barnen kommer även få använda sig av de bakgrunder som finns i appen sedan tidigare.

 

Var har ni hämtat inspiration ifrån, referenser

 

Idén om detta kom när vi själva gjorde uppgiften att göra en film i Puppet Pals. Cecilia provade att använda appen tillsammans med sina barn (3,8 och 7,3 år gamla) som fick en rolig stund där fantasin fick fritt spelrum. Erfarenheten som Cecilia fick med sig var att hennes barn fick möjlighet att göra det omöjliga möjligt. Ett exempel på detta är när det äldre barnet gjorde sig själv väldigt liten och levde rövare i vardagsrummet. Ytterligare inspiration har kommit från föreläsningen med Ulla-Karin Lundgren Öhman. Vi har även tagit del av på olika projekt som förskolor delat med sig av på youtube. Vi har tagit del av de tips som Niemi (2013) anser vara viktiga i arbetet med Puppet Pals.

 

Projektmål

 

Sammanfatta projektet i en mening.

 

Kreativt skapande då barnen skapar bilder för hand och gör en berättelse i Puppet Pals.

 

Vilka lärande mål har ni med aktiviteten?

 

- utvecklar sin förmåga att lyssna, reflektera och ge uttryck för egna uppfattningar och försöker förstå andras perspektiv

 

-utvecklar nyanserat talspråk leka med ord, berätta, uttrycka tankar, ställa frågor, argumentera och kommunicera med andra

 

- utvecklar intresse för bilder, texter och olika medier

 

- utvecklar sin skapande förmåga och sin förmåga att förmedla upplevelser, tankar och erfarenheter i många uttrycksformer som lek, bild, rörelse, och drama

 

- utvecklar sin förmåga utforska hur enkel teknik fungerar

 

- utvecklar sin förmåga att bygga, skapa och konstruera med hjälp av olika tekniker, material och redskap

 

Hypotes

 

Beskriv hur ni tror att barnen kommer att uppleva aktiviteten

 

Vårt antagande är att barnen kommer att uppleva aktiviteten som skapande och intressant och inte att förglömma, rolig.

 

Beskriv vad ni tror barnen kommer att lära sig

 

Vår ambition är att barnen får möjlighet att arbeta både individuellt och i grupp. Vi tror att barnen kommer att utveckla tillit till sin egen förmåga, utveckla sin kreativitet och lära sig att göra berättelser med digitala verktyg. Vi tror även att barnen kommer att få en djupare förståelse för hur en berättelse är uppbyggd.

 

Tidsåtgång/Tidsplanering

 

Hur lång tid tar det att genomföra projektet med barnen?

 

Vi har fått veta att vi har ca 1 timme tillsammans med barnen. Inom denna timmen räknar vi med att det tar ca:

20 minuter att skapa de olika djuren.

10 minuter att föra in dessa i Puppet Pals

20 minuter att spela in berättelsen.

10 minuter för samtal med barnen efter aktiviteten

 

Hur lång tid tar det att förbereda projektet?

 

Vi kommer i förväg att fotograera olika miljöer från en bondgård. Vi kommer även att spela in början på en berättelse som vi ska skicka med till barnen. Allt detta kommer att göras i förväg. Under dagen för aktiviteten kommer vi att behöva ca 30 minuter för att förbereda lokalen vi ska vistas i.

 

Metod

 

Hur planerar ni att genomföra projektet?

 

Vi välkomnar barnen och deras pedagog genom att presentera oss för dem. Vi berättar vår tanke med aktiviteten och visar de material de kommer att använda sig av.  Efter det får barnen börja skapa sina djur och under tiden samtalar vi med barnen för att få reda på vad deras berättelse ska komma att handla om. Under denna stund kommer två av oss att integrera med barnen och en kommer att observera och dokumentera de idéer barnen har.

 

När barnen skapat sina djur får de allt efter som de blir klara fota sin figur och använda sig av appen Puppet Pals. detta räknar vi ska ta ca 20 minuter. De resterande ca 10 minuter får barnen spela in sin berättelse.

 

Vad ska man tänka på?

 

Att se alla barnen och vara uppmärksam på att alla barnen känner sig delaktiga i aktiviteten. Vi måste även vara medvetna om att vara flexibla när det kommer till hur lång tid varje moment får ta. Vi måste även vara tydliga när vi beskriver aktiviteten så att barnen förstår vad målet är.

 

Checklista

 

- Papper, vita, färgade och mönstrade

- Pennor

- Kritor

- Lim

- Saxar

- Tejp

- Paljetter och ögon

- iPad, se till att den är laddad

- Telefon för inspelning, se till att den är laddad

- Anteckningsblock + penna för observation

 

SWOT-analys

 

Kartläggning och analys av yttre och inre förutsättningarna som kan komma att påverka genomförandet

 

Faktorer som kan underlätta för projektet. Faktorer som kan försvåra för projektet.
Inom projektet och den genomförande organisationen. Styrkor

 

Att vi är förberedda. Att barnen både får skapa praktiskt och använda digitala verktyg. Appen Puppet Pals som vi ska använda oss av är enkel för barn att använda. Vi har valt en aktivitet med få moment men med många möjligheter. Vi själva har gjort samma aktivitet inom kursen och har kunskap samt att vi provat aktiviteten tillsammans med andra barn.

Svagheter

 

Appen kan krascha under aktiviteten och barnen blir otåliga.
Att barnen tappar fokus på aktiviteten. Att det är första gången vi som grupp möter en barngrupp tillsammans.

Att barnen inte kommer på någon berättelse.

Att tiden inte räcker till, att vi har uppskattat tiden fel.

Utanför projektet och den genomförande organisationen. Möjligheter

 

Barnen kan ha använt sig av Puppet Pals tidigare. De kan ha skapat egna berättelser både på förskolan och hemma.

Hot

 

Att barnen inte kommer. Att vi får en för stor barngrupp sett till att vi är tre bliviande pedagoger i studiegruppen.

Att barnen inte använt sig av lärplattor tidigare.


Resurser

 

Vilka resurser behövs för att genomföra projektet?

    • Kunskap - Kunskap om appen och dess möjligheter och brister.
    • Färdigheter -  Vi har använt oss av Puppet Pals tidigare.
    • Utrustning - iPad och telefon
    • Material - Papper i olika kvaliteter, pennor, kritor, lim, tejp, paljetter och ögon.

 

Dokumentation

 

Hur tänker ni dokumentera projektet?

Under aktiviteten dokumenterar vi genom att anteckna samt att filma aktiviteten. Efter aktivitetens slut sammanställer vi dokumentationen i appen Piccollage där vi infogar bilder samt text.

 

Hur tänker ni dokumentera tecken på lärande?

Genom att vi under aktiviteten dokumenterar med film och anteckningar kommer vi efter aktiviteten kunna analysera materialet för att se tecken på lärande. Vi kommer att formulera frågeställningar för att se om barnen uppfyller de mål vi stävar efter. Gällhagen och Wahlström (2013) anser att det är av vikt att ha färdiga frågeställningar för att säkerhetsställa måluppfyllelsen i lärandet. Exempel på frågeställning vi kommer att ha med är, vad var barnen intresserade av, vad pratade barnen om, hur fungerade samarbetet.

 

Hur låter ni barnen dokumentera sitt eget och kompisarnas lärande?

Genom att fotografera sin egen aktivitet samt fotografera sina kamrater under aktivitetens gång. Därefter samtalar vi med barnen enskilt eller i grupp beroende på gruppstorleken om vad de har gjort under tiden de varit hos oss.

 

Referenser:

 

Gällhagen, Lena & Wahlström, Elisabeth (2013). Lär och lek med surfplatta i förskolan. 2. uppl. Stockholm: Natur & kultur

 

Niemi, Monica (2013). Dokumentera och skapa med lärplatta. 1. uppl. Nacka: Askunge Thorsén

 

Läroplan för förskolan Lpfö 98. [Ny, rev. utg.] 2010. Stockholm: Skolverket


Geocache

2014-10-09 23:28:00 / 0 kommentarer ..


Klockan börjar dra iväg, men jag tänkte bara kika in för en snabbis..
 
Veckan har i princip enbart bestått av skolarbete, en sväng till Växjö för en heldag och ännu mer grupparbete.
I tisdags så var vi i Växjö en heldag, helt okej, bra dag med teknik, roliga diskussioner om spel och lite annat. Dock blir man alltid proppad med information och lärande, så den huvudvärken och tröttheten som kom ifatt i bilen hem, jesus va ont och trött jag var!
 
Igår var gruppen hos Cissi och gjorde lite grupparbete, bla letade vi efter geocachar, jag vet inte om det när någon här som har använt sig utav det eller om det är helt nytt kanske? Men det är skit roligt!
Geocach är alltså en form av orgentering fast så mycket roligare. Man laddar alltså ner en app som heter geochach, i den appen får man då upp en karta i området där man bor, och på kartan finns det gröna prickar som man då ska hitta, en del prickar är bara gröna och andra prickar har en liten låda, där det kan finnas saker i som man ska byta ut. Så det är bara att ladda ner appen och börja leta! Jag kan säga som så, att burkarna kan vara stora men också väldigt små, den burken vi hittade var lika stor som ett kissprovrör på ett ungefär, och en del lådor är lite större. I geochache appen kan man även få ledtrådar av andra människor som har letat efter geochachen på samma ställe som du själv, och jag lovar att det är många fler än vad man tror som letar, vi läste en ledtråd som var i från några tyskar, haha! 
Här i växtervik vet jag att det finns 6 st som är uppsatta efter en promenad sträcka, men man kan också ta sig runt med bil eller cykel. Jag hade tänkt att jag och Felix skulle gå ut i helgen och leta reda på två st. Geochache finns i hela Sverige, så var man än befinner sig så finns det geochache, det fanns liksom i Vena. 
 
...och idag, har vi för det mesta färdigstält halvklara uppgifter, ska fortsätta imorron och vi har i princip en kvar och alla uppgifter ska in söndag v. 42, så vi ligger i god tid. När jag ändå kom ihåg, så bokade jag in en tid för att äntligen färdigställa min tatuering, grejen är att jag fick tid den 26 MAJ 2015!!! Guuud vilken lång väntetid. Men har jag inte gjort klart den på 2 år så kan jag nog vänta ett halvår till, hah!
 
Nåja, nu ska jag krypa till kojs, upp tidigt imorron för ännu en sväng till Cissi. 

UG2 C - Appar

2014-10-09 19:09:00 / 0 kommentarer ..


 
 
 
 

Tankar om vad som är en bra app:
En bra app är tydlig och enkel att navigera i. De appar som inte är kopplade till externa länkar anser vi underlättar användandet tillsammans med barnen. En del appar kräver köp inuti appen och detta anser vi kan försvåra aktiviteten tillsammans med barnen. En bra app är också en app som kan inspirera till att barnen flyttar aktiviteten från surfplattan till verkligheten.

 

En bra app enligt oss i gruppen, ska kunna fånga barns intresse genom ljud, bilder och färg, det vill säga att appens design och uppbyggnad ska se bra och tilltalande ut. Appen ska vara rolig att utforska/använda samtidigt som den ska vara utmanande, lärorik och stimulera både pedagoger och barnen på förskolan.

 

Resurser för att hitta ny kunskap om digitala verktyd, länka till 15 olika (t e grupper på fb, bloggar osv.)

 

 

Beskriv de 5 mest intressanta saker som vi kan använda oss av som pedagog:

 

Pappasappar.se är en sida där jag som förskollärare kan finna inspiration om bra appar till verksamheten. Grundaren Daniel Wieselberg letar upp, granskar och recenserar mängder med olika appar tillsammans med andra föräldrar för att sprida information/inspiration om de appar de hittar.

 

Paddagogerna är en blogg om lärplattor i förskolan och de yngre barnens digitala lärande. I bloggen kan man läsa om hur man kan använda digitala verktyg i förskolan tillsammans med barnen, vilka appar som är pedagogiska och andra tips och idéer på hur förskolan kan arbeta med digitala verktyg i verksamheten.

 

Pedagogiska fotspår är en youtube-kanal som delar med sig av inspirerande aktiviteter där barn integreras med iPad. Ett inspirerande videoklipp anser jag vara när barnen leker kurragömma och iPaden ger ledtrådar om var barnet befinner sig. I denna aktivitet använder de sig av appen Skype som ringer upp iPaden och en videokonversation startas. Det finns fler inspirerande aktiviteter på denna kanal då de använder sig av QR-koder och appen GarageBand.

 

I youtube klippet Ipad i förskolan från Nacka kommun, visar pedagogerna olika sätt att arbeta med ipad i ett pedagogiskt syfte. Ipaden kan vara ett bra komplement för de barn som har ett annat modersmål än svenska. Barn som behöver träna svenska begrepp. Ipaden finns det många appar med vardagliga begrepp.

 

Ipad i förskolan är ett youtube klipp där pedagogerna berättar om arbetet med ipad i förskolan och hur ipaden genomsyrar läroplanens strävans mål. Mordern teknik kan stödja barnens utveckling i förskolan. Genom att koppla apparnas innehåll till läroplanen och lotus diagram kan man som pedagog se vilka strävansmål som uppfylls från Lpfö98 och vilket lärande barnen får möjlighet till.


Eksjö

2014-10-06 20:01:56 / 0 kommentarer ..


Igår (söndag) åkte jag en sväng till Eksjö för att träffa Zandra som var i småland över några dagar. Det huvudsakliga var att vi skulle fota, vilket vi också gjorde. kte runt lite bland de små samgällen och fotade lite. Tyvärr gör inte jg mig så speciellt bra på bild, tycker mest om att få ta foto av någon annan, vilket syns på självporträtten, jisses vilka miner jag gör, haha! 
 
I Eksjö mötte jag och Zandra upp Danne, Zandras bror, min äldsta kusin. Han var med oss en sväng och vid 16-tiden blev det att gå och fika hos Millan, Zandra och Dannes syster, min näst yngsta kusin. Var ca 4 år sen vi träffades så det var verkligen jätteroligt. Dagen var riktigt bra, blev bjuden på riktigt god mat och fika hos kusinernas mor inna jag for hem på kvällen. 
 
Efter en dag med mycke skratt, mycke babbel, massor utav kort och många nya intryck så var jag ganska så trött när jag kom hem! Men det var det värt. Felix hade varit iväg på dagen och köpt en soft dart tavla, så nu äntligen kan vi kasta dart hemma.
 
 
 
 
Jag har inte riktigt tittat över alla bilder än, har en hel del att gå igenom, det lär väll poppa upp lite bilder då och då här. Både på mig och på Zandra.
 
 
Idag har jag varit riktigt trött, har sovit så dligt inatt, varför vet jag inte.. Somnade inte ens om när Felix åkte iväg till jobbet. Va uppe till 9, hade ett skype möte i morronrocken med mina två klasskompisar, hah! Gjorde lite skolarbete. Försökte pigga upp mig med en fika men inte ens lite socker kunde ge mig energi, det slutade med att jag la mig på soffan och sov i 2 timmar. Maten idag var heller inget att hurra för, makaroner med köttfärsås-biffstroganoff med ketchup! Hade några glasspaket med mat i frysen, tog upp två och trodde att båda var köttfärssås, men inte.. den ena va visst biffstroganoff, men med lite oregano och vitlökspulver så gick det att äta. Kvällen blir lugn, som vanligt. Har lite tvprogram att se nu under kvällen och sen blir det nog att lägga sig tidigt med tanke på att jag ska till växjö imorron, vilket resulterar till att jag måste gå upp vid halv 5.

3 oktober

2014-10-03 20:44:50 / 0 kommentarer ..


dagen har varit helt okej faktiskt. Har bara slappat i soffan, skitit i allt dom borde göras, de får vänta tills imorron eller helst tills på söndag så att Felix får göra allt när jag är iväg, hah.. ne nu va jag taskig!
Men idag orkade jag helt enkelt inte plocka och ha mig, de får va lite skitigt idag. 
 
Började dagen med att stätta igång med en skoluppgift, som jag tyckte var rätt kul. En gruppuppgift som jag valde att göra själv, varför? Jag hade helt enkelt ingenting att göra och jag var sugen på att göra den uppgiften, och tycker inte min grupp om det egna initiativet så får vi göra om den. Men jag har världens bästa grupp, Cissi och Emma är riktiga pärlor och jag är glad att jag har dom i grupp, allt funkar skit bra, så jag tror absolut inte dom blir sura över att jag pillade lite själv. Uppgiften var att göra en tutorial på en app, som jag knåpa ihop.
Jag blev riktigt sugen på att göra v-log eller någonting någon dag. Tyvärr så får jag använda mig av min festivalkamera, för dom klippen behöver jag inte konvertera, så kvaliteten är ju inte världens bästa, men det är kul att sätta ihop en video.
 
När jag var klar med den uppgiften planerade jag lite inför söndag, så att jag inte glömmer något, rätt tråkigt att vara flera mil hemifrån och typ..råkar glömma kameran hemma? haha!
 
Felix kom hem tidigare idag så jag fick lite hjälpmed maten, potatisgratäng och fläskfilé med skysås, gottgott!
Nu under kvällen har jag åkt på urinvärksinfektion, eller jag har känt av det lite under dagen men det blev värre nu under kvällen så jag och Felix satt jag pratade om, om jag skulle gå på toa ofta eller hålla mig, äta värktablett eller inte.. Slutade med att jag ringde 1177 och fick bästa råd! Och nu har det i princip gått över.. tack 1177 ♥ Lovar att jag kommer ringa er fler gånger. 
 
Kvällen kommer fortsätta här framför datorn och tvn, just nu är det Idol, men jag hoppas det går någon bra film ikväll. 

Väskinspiration!

2014-10-02 15:01:22 / 0 kommentarer ..


Fick inspiration av min nya väska, att jag ville ha nått liknande till kameran. Så kom jag på att jag har morfars gamla kamera väska som jag fick av mormor och morbror i 20 års present, varför inte använda den, än att den ska stå på en hylla och inte bli använd? Tror morfar hellre ser att jag använder hans gamla saker än att om ska stå och damma. Så nu har jag en ny kamera väska också!
 
 
Ursäktar min otroligt smutsiga spegel. 

Torsdag!

2014-10-02 14:00:56 / 0 kommentarer ..


Idagfick jag lite sovmorron trots allt, iallafall till halv 8.
Vid 10-tiden kom Cissi och Emma och plockade upp mig, vi for ner till stan för idag tänkte vi sitta på bibblan och plugga lite, men som alltidnär man planerar något så öppnade inte bibblan förrän kl 13! Typiskt..
 
Nåja, blev en espresso house, en liten shoppingrunda och Mcdonalds innan vi åkte hem till mig.
För min del blev det en ny väska som jag är super nöjd över! Har länge tittat på Michael Kors väskor, men så gick jag in på väskaffären på Västerkort och hittade den här skönheten! Fick bli en the Monte, tyckte färgen var så himla fin och prefekt storlek och det bästa, den är stilren och stel. Jag gillar inte alls dom väskorna jag har som blir en hög på golvet när man sätter ner den, jag hittar ju aldrig något i mina väskor heller för att den bara säckar ihop.
the Monte väskan ligger i samma prisklass som Michael Kors väskor. Men jag älskar den ♥
 
 
Pluggandet gick bra här hemma, spelade in en video där vi presenterar vårat spel som vi har gjort. Har en hel del uppgifter kvar, bla att göra en tutprial på en app, så jag fick tyvärr ta ledigt från jobbet nästa vecka med, svider lite faktiskt med tanke på att jag ska till ullared senre i höst och sen är det ju alltid kul att få lite extra på kontot. Menmen, skolan går ju alltid först, tyvärr..
 
För en stund sen åkte Cissi och Emma hem, så nu blir det att vänta på att Felix kommer hem så jag kan börja göra lite mat. 

1 oktober!

2014-10-01 10:41:59 / 0 kommentarer ..


1 oktober inleddes med 0 gradigt kl 06,30! Alltså så kommer vi snart gå under nollan och gå mot kallare tider, brr! Min kropp har typ gått in i någon form av sova-länge-strejk, tredje dagen nu jag vaknar och går upp kl 06.30, fast idag vaknade jag av att jag var så förbannat kissnödig, som ledde till morron-urinvärksinfektion som jag kallar det.
 
Om jag går och lägger mig på kvällen utan att gå på toa innan så får jag någon form av urinvärksinfektion på morronen, samma gäller om jag går upp för fort ur sängen och går på toa. Just detta hände idag, jag glömde att gåpå toa igår kväll, och imorse när jag vakna och skulle gå på toa så kom de bara några droppar. Det gör så fruktansvärt ont att det enda som hjälper är värktabltter och vetekudde! När jag va på vårdcentralen för några veckor sen så berättade jag även om de här och läkaren tke inte att det var något märkvärdigt, men borde man inte få medicin eller är det ens egna små knep som gäller? För detta händer ett antal gg i månaden och de håller i sig några timmar och sen går det över. En sån liten grej kan förstöra en heldag, jag kan inte gå till jobbet om jag får morron-urinvärksinfektion..
 
Nåja, nu har ni fått tagit del av ett av mina största problem här i livet, morron-urinvärksinfektion!
 
Nu under morronen iallafall har jag hunnit med lite, tvättat två maskiner, diskmaskinen är klar, analys av tre appar är gjorda, uppläggning av tre uppgifter här på bloggen är gjort! Så om ni scrollar ner, finns tre uppgifter som vi har styrt med under dessa tre dagar. Vi hade gjort världens bästa berättelse och när vi skulle spela in den så ser vi i uppgifts beskrivningen att berättelsen skulle vara 1-2 min, våran låg väll nästan på 10 min, haha! Vi fick korta ner den ganska så ordentligt, men vi är nöjda! Det finns även ett klipp där vi skulle spela in oss när vi sjöng en sång, fråga mig inte varför, vet inte riktigt vad vår sångbegåvning har med kursen att göra.. Och så har vi två klipp där vi skulle spela in 5 ljud inomhus och utomhus.
 
Nu börjar klockan närma sig 11, och jag har i princip inget att göra fram tills kl 4 då jag ska börja med maten, så frågan är vad jag ska göra under dessa timmar? Ska försöka att inte sitta så mycket vid datorn då jag börjar få väldigt ont i ryggen av att sitta som en korv i soffan. Igår kväll innan jag somnade hade jag en tanke på att gör ett videoinlägg, men idag finns inte riktigt den motivationen.

Uppgift 2 B - Ljud - berättelse

2014-10-01 09:48:00 / 0 kommentarer ..


 
 
I denna lilla berättelse får vi möta Elsa som tar med oss på en rundtur på hennes bondgård. De program vi har använt oss av är:
 
Hokusai
Zoola Animals free
Garage Band
Dropbox
Audacity
Soundcloud
 
Vi började denna uppgift med att skriva en berättelse på tema Djur. Att spela in autentiska djurljud var för oss svårt så vi letade efter appar med djurläten och hittade Zoola Animals free som hade en bra variation på läten. Vi spelade upp dessa och spelade in med appen Hokusai. Efter att vi klippt bort onödigt ljud exporterade vi ljudfilen till Dropbox. Därefter laddade vi ned filen till datorn. Filen öppnade vi i ljudredigeringsprogrammet Audacity. Detta program gjorde oss till en början förbryllad men efter att gett det lite tid kom vi på hur vi skulle arbeta. Vi började med att öppna en ljudfil, den inspelade berättelsen. Därefter importerade vi de olika djur och fordonsläten. Under inspelningen av berättelsen pausade vi för att kunna lägga in de övriga ljuden. Detta underlättade då det var enklare att se var ljuden skulle klippas in. Alla ljudspår utom traktorljudet ligger i samma sektion. Traktorljudet ligger på en egen då vi ville att ljudet skulle höras samtidigt som berättarrösten. Slutligen gjorde vi musiken i GarageBand där vi använt oss av ”smart guitar” för att göra musikslingan som är i början och i slutet. Vi provade först att exportera filen från GarageBand till Dropbox och via datorn infogade vi filen i Audacity. Där blev det problem då filen hade fel filformat. Då importerade vi filen från Dropbox till appen Hokusai där vi exporterade filen till Dropbox. I Hokusai finns möjligheten att välja filformat, vilket vi inte kunna hitta i GarageBand. Efter att vi gjort detta importerade vi åter filen till Audacity, det sista hindret vi stötte på där var att ljudfilen var i stereo och för att kunna sammanfoga denna med det redan inspelade materialet var vi tvugna att ändra filen från stereo till mono. När detta var gjort exporterade vi filen och laddade upp den på Soundcloud.

Uppgift 2 B - Ljud - sång

2014-10-01 09:44:00 / 0 kommentarer ..


 
Här sjunger vi Spindelrock. Vi spelade in oss i appen Hokusai, sedan exporterade vi filen till Dropbox där vi sedan importerade ljudfilen till Soundcloud. Lyssna och njut!

Uppgift 2 B - Ljud - Inomhus och utomhus

2014-10-01 09:37:00 / 0 kommentarer ..


Vi har spelat in fem ljud utomhus och fem ljud inomhus. Ljuden vi försökt att fånga är bland annat rinnande vatten, fötter som stampar och en bil. Lyssna och njut.
 
Ljus som hörs,
Utomhus: Öppnade dörr, brummande bil, biltuta, cykel klocka, klampande sko
 
Inomhus: Ringklocka, spolande vatten, skrivande tangenter, spolande toa, väckarklocka

  

Johanna Huhtala, 24 år. Bosatt i Västervik tillsammans med min sambo Felix. Den 31 mars 2016 är vi beräknade till familj ♥